Skola – Renässanshumanismen

av averin

Det stämmer, renässanshumanismen står på mitt skolschema idag. Ska försöka hinna klart alla uppgifterna, som i och för sig inte ska vara klara förrens nästa fredag. Men då jag läser två kurser parallellt som tyvärr krockar veckovis får jag omstrukturera lite och plugga varje vecka istället för varannan.

Idag som sagt ska jag besvara de frågor som ska lämnas in och kika lite på lektionsfrågorna också, har lektion tisdag. Jag läser som sagt distanskurser så har chatt-lektioner, det är lite kaos ibland, ibland är vi många, ibland få så bra förbereda sig väl ifall man helt plötsligt är så några att man måste svara hela tiden.

Jag pluggar just nu på Högskolan på Gotland där jag läser två kurser första halvan av terminen, Renässansens kulturhistoria och Shakespeare och hans liv. Den andra halvan blir det Sexualiteter under renässansen och Fotografi. Så tre kurser inom kultur och en annan. Än så länge är det skoj, i och för sig bara inne på andra veckan i kurserna, men de är intressanta.

I Renässansens kulturhistoria får vi varje vecka tre frågor att besvara. Vi har tre A, B, C alternativ, totalt nio, en inom varje bokstav ska besvaras med cirka en sida. Dessa lägger vi upp på forumet där en diskussion förs, dock brister det där då många studenter inte fattat det, så blir mest att folk postar sina svar – and thats it.

Näe nu ska jag besvara den sista frågan, nämligen om den humanistiska dialogen som jag valt före två andra frågor. Har precis svarat på en fråga gällande dessa tre tavlor. För att få en större bild av de två små, trycker du självklart på dem.


Filippino Lippi – St Thomas triumf över kättarna


Andrea da Firenze – St Thomas triumf och allegori över vetenskaperna


Rafael – Skolan i Athen

