Kim Phúcs smärta

av averin

http://maldiveshealth.files.wordpress.com/2007/06/kim_phuc.jpg

Fotograf: Nick Ut

Bilden ovan är nog en av de mest välkända bilder som tagits. En bild som man aldrig glömmer efter man sett den första gången, den finns alltid kvar i minnet, för alltid. Bilden är från 1972 i Vietnam under Vietnamkriget. Den nakna brännskadade, efter en napalmattack, flickan som springer ner för bygatan i Trang Bang är 9-åriga Kim Phúc. Idag är Kim 46 år gammal och ägnar sitt liv åt barn som far illa under krig.

Du kan inte förstå, säger hon och kramar min hand, det hemska som hände den där junidagen 1972 har blivit det bästa i mitt liv. Jag har förlåtit och accepterat. Därför är jag nu helt fri. Jag lever i himmelriket. Händelsen har gjort mig ödmjuk.

Dagens Nyheter har gjort en artikel om Kim när hon var i Stockholm där hon bland annat säger att smärtan har varit hennes färdkamrat genom livet och gjort henne till vem hon är idag.

En oerhört intressant artikel med en oerhört stark historia som berör än så mycket. Jag har alltid undrat vad som hände med flickan på bilden och nu vet jag. Hon verkar vara en sådan stark människa som överlevt något sådant fruktansvärt. Här hemma sitter vi i Sverige och har det oftast helt underbart till skillnad från andra länder, där flickor som Kim dagligen utsetts för liknande händelser. Händelser som orsakas av krig. Detta får en att fundera och bli mer tacksam för det bra liv man ändå har.

http://www.dn.se/polopoly_fs/1.956455!images/1715188312.JPG

Född:
1963 i Sydvietnam
Familj: Maken Bui Huy Tuan och sönerna Thomas, 15 år, och Stephen, 12 år. Även Kim Phúcs föräldrar bor med familjen.
Bor: Ajax, Ontario i Kanada.
Historik: Studerade på Kuba 1986 där hon träffade sin man. De gifte sig 1992 och sökte politisk asyl i Kanada under en mellanlandning på deras bröllopsresa. Hon har numera kanadensiskt medborgarskap.
Arbete: Förestår ”The Kim Phuc Foundation” som är en privat välgörenhetsorganisation som förser barn som blivit offer för krig och terrorism med mediciner. Hon reser också runt i världen och berättar om sina upplevelser.

Ovan text och bild lånad av DN

