Lektion – Shakespeare och hans tid

av averin

Har precis  haft lektion i kursen Shakespeare och hans tid som jag läser på distans, på Högskolan på Gotland. Idag var vi hela två elever exkl läraren på lektionen, vanligtvis ska vi vara tio i den grupp jag går i. Som tur var så var jag väl förberedd när det kom till dagens ämne, nämligen Henry V av Shakespeare. Annars hade det varit väldigt jobbigt om man inte var förberedd. Svårare att svamla och gömma sig när man inte är så många på lektionen.

Jag läser som sagt på distans så jag har chattlektioner en gång i veckan på de två kurser jag läser. Det är  lite speciellt att ha chattlektion beroende på hur många som är med på lektionen. Ibland kan det bli rena rama myrkriget där inne med text, svårt att hänga med och få en syl i vädret. Sedan när vi är som idag, väldigt få, ja då gäller det att svara hela tiden och det blir väldigt intressant och roligt. Det vill säga så länge som man har något att säga.

Nästa pjäs vi ska ge oss på är Othello. Ska bli intressant, det är den sista pjäsen i kursen förutom Shakespeares sonetter som vi har sista veckan. Efter det är det en inlämnings tenta på cirka 6-7 sidor. Nu ska jag sätta mig och svara på den fråga jag ska lämna in, nämligen denna fråga;

En vanlig reaktion på pjäsen är att den glorifierar krig och imperialism – Laurence Oliviers filmversion från 1944 framhålls ofta som ett exempel på hur pjäsen kan tjäna patriotiska och propagandistiska syften. Vad är din uppfattning om pjäsen i detta avseende?

En fråga jag känner mig väl till freds med. Kommer väl att lämna in cirka 1,5-2 sidor som svar, max är 2 sidor. Sedan blir det att ta det lugnt någon dag och sedan ge sig på renässans läsandet i den andra kursen.

