DN ökar

av averin

DN:s läsare fortsätter bli fler, går det idag att läsa inne på Dagens Nyheter. För andra året i rad ökar nämligen läsarantalet för DN. Detta tycker jag är väldigt bra att tidningar fortfarande ökar sin läsarkrets. För vem trodde inte för några år sedan att döden för tidningar var kommen? Nu motbevisas det lite med att folk gillar att läsa tidningar fortfarande och vi kommer nog alltid att gilla det.

Allt fler läser Dagens Nyheter. Under perioden maj–augusti ökade antalet läsare på vardagar med 3 procent till 905.000, jämfört med samma period i fjol. Det visar siffror från Orvesto. Uppgången var ännu större på söndagar då läsandet ökade med närmare 5 procent till 931.000.

Själv gillar jag att läsa tidningar, dock har det minskat på senare år. Inte för att jag ersatt det med annat medium. Och Internet har tagit över min läsning en hel del, men mest p.g.a. att tidningar fortfarande är så jäkla dyra. Såg ett nytt magasin, kommer ej ihåg namnet just nu, som skrev om webbdesign. Den hade väl en cirka 60 sidor kanske och kostade hela 129 kr. Hallå 129 kr för 60 sidor?

Därför är jag extra glad att en tidning så som DN ökar sitt läsarantal och fortsätter att jobba med att vara en högklassig dagstidning. Något som andra kvällstidningar och dagstidningar tappat på senare år.

