Vaccinering: Ja eller Nej?

av averin

Nu drar hysterin gällande svininfluensan igång igen när vi nästa vecka kan börja att vaccinera oss. Under cirka en månads tid har det varit tyst som i graven gällande influensan men nu när en skola i Skellefteå med 160 insjuknande barn skett, ja då drar ramaskriet igång igen. Och idag på Aftonbladet går det att läsa ”Experter i bråk om vaccinet”. Jag är emot att vaccinera mig, inte p.g.a. att jag inte är rädd att bli smittad, lite rädd är jag, dock inte mer rädd än för en vanlig influensa. Jag ligger nämligen inte i riskzonen, så vitt jag vet.

Varför jag är emot att vi här i Sverige ska vaccinera oss är något som medicinjournalisten Bo Zackrisson skriver i sin artikel i Aftonbladet, nämligen att:

Det råder brist på vaccin i världen, vilket gör att riskgrupper i andra länder blir helt utan vaccin då Sverige går före i kön. Våra myndigheter har betonat solidaritetsargumentet eftersom svininfluensan rent medicinskt är mindre dödlig än den årliga säsongsinfluensan. Det blir en solidaritet för de redan rika.

Tycker det är helt fel att vi här i rika Sverige ska gå före i kön. Det finns länder i denna värld där det finns flera miljoner fler drabbade och som ligger i riskzonen, än vad det finns i Sverige. Varför ska då vi gynnas och få vaccinera oss före alla andra? Något som är helt fel enligt mig och jag är inne på Zackrissons spår.

Han fortsätter även med något jag ställt mig frågande till själv, nämligen vilka bieffekter kan denna massvaccinering ha.

Effekterna av detta nya och relativt oprövade vaccin vet vi inte så mycket om. Man kan därför säga att den massvaccineringskampanj vi nu står inför är ett medicinskt experiment där hela svenska folket deltar. Inga säkerhetsgarantier kan ges och vaccinproducentens ansvar för eventuella oönskade biverkningar av vaccinet är belagda med sekretess.

Vi blir rena rama testkaninerna som bara köper att detta vaccin är helt ofarligt. Jag vill då inte ingå i något medicinskt experiment utan att veta bieffekterna av det.

Avslutningsvis vill jag poängtera som så många andra innan i denna debatt, nämligen att svininfluensan kommer inte skörda fler offer än en vanliga influensa. De som blir sjuka blir det i några dagar, that’s it, sedan är det över, som vilken vanlig influensa som helst. Denna masskampanj känns så totalt fel på många sätt och vis därmed.

De flesta som blir sjuka kommer att gå igenom sin influensa utan större problem. Några dagar i sängen med feber och ont i kroppen. Fördelen med detta är att genomgången sjukdom ger en bättre och bredare immunitet mot kommande influensavågor. Äldre har redan idag ett bättre skydd mot svininfluensan eftersom de förvärvat en bra immunitet genom tidigare influensor.

Nedan ser du vad folk svarat på Aftonbladets fråga; Har du blivit mindre oroad för svininfluensan?

Ställningen just nu:
Ja (33.5 %) Alternativ ALT1
Nej (15.8 %) Alternativ ALT2
Har aldrig varit oroad (50.7 %) Alternativ ALT3
