Senaste boken

av averin

https://i2.wp.com/www.svenskhistoria.se/nyhetsbrev/userfiles/image/fraustadt1706.jpg

Mitt senaste inköp när det gäller böcker är en bok inom genren historia, ett ämne jag älskar. Boken är ingen annan än Fraustadt 1706: ett fält färgat rött, skriven av Oskar Sjöström. Boken har en helt egen sida, Fraustadt.se där du kan läsa lite mer om slaget som inte finns med i boken och lite annat smått och gott.

Tyvärr har jag inte haft tid att börja läsa på boken ännu, men snart kan jag inte hålla mig utan kommer förmodligen att sitta klistrad i den och försumma mina studier några dagar.

Den 3 februari 1706 kämpade runt 10 000 svenskar mot en dubbelt så stor sachsisk-rysk armé. När sammandrabbningen var över och mörkret sänkte sig över slagfältet var det rödfärgat av blodet från över 7 000 sachsare och ryssar som fått sätta livet till. Minst lika många hade tagits tillfånga. På den svenska sidan hade 400 man stupat. (Fraustadt.se)

Inte nog med en hemsida och en bok, utan det finns även en blogg där du kan följa Oskars främmande projekt, historia i allmänhet men mestadels om boken Fraustadt 1706: ett fält färgat rött.

