Spin around averin

Kvällens middag

Här kommer kvällens middag som var riktig god. Dock till nästa gång kommer vi ha i en till morot, eller lite större storlekar på de sex vi hade i, och så inte två apelsiner. För nu fick soppan en väldigt markant apelsinsmak. Pumpafröna över soppan struntade vi i också, då varken jag eller tjejen är så förtjusta i pumpafrön.

Morotssoppa med ingefära och apelsin

Morotssoppa med ingefära och apelsin

Antal portioner: 4
Ingredienser

22 st gula lökar
6 6 st medelstora morötter
2 2 cm färsk ingefära
2 2 st apelsiner
2 2 msk smör eller olivolja
7 7 dl vatten
salt och peppar
lite örtsalt
1 1 dl crème fraiche
1 1 dl tjock yoghurt, 10 %

50 50 g pumpafrön

Gör så här

1. Skala och hacka löken.

2. Skala och riv morötterna grovt.

3. Skala och riv ingefäran fint.

4. Dela apelsinerna och pressa ut saften.

5. Värm smöret i en kastrull och fräs löken på svag värme ett par minuter.

6. Lägg i morötter och ingefära och fräs ytterligare ett par minuter.

7. Häll på vatten och koka upp. Smaka av med salt, peppar och örtsalt.

8. Koka cirka 10 minuter och känn efter så att morötterna är mjuka.

9. Mixa soppan slät och rör i crème fraiche, yoghurt och apelsinjuicen. Mixa eventuellt lite till så att det hela blandas.

10. Rosta pumpafröna i en torr stekpanna och låt var och en strö lite frön på sin soppa.

Receptet hämtat från recept.nu

Näsan begravd i böcker

Yes Sir, min måndag har bestått av att min näsa varit begravd i böcker. Inte nog med det så gick jag och hämtade nya böcker på posten också som jag beställt. Nedan böcker jag läst ur idag (dock ej hela, det hade varit galet):

Shakespeare: A Life
Författare: Honan Park
Köp hos Adlibris

The Cambridge Companion to Shakespeare
Författare: Margreta De Grazia, Stanley Wells
Köp hos Adlibris

Förutom nämnda böcker ovan har jag spenderat lite tid med att gå igenom min tenta som handlar om renässansens människosyn utifrån tre renässanspersoner, Thomas More, Niccolò Machiavelli och Lorenzo de’ Medici.

Boken jag hämtat ut och som jag ska ta och läsa lite ur om en stund, efter att jag sett på någon film eller något, är denna:

The Sonnets and a Lover’s Complaint
Författare: William Shakespeare, John Kerrigan
Köp hos Adlibris
(Ifall du vill läsa om Shakespeares sonetter men på svenska så rekommenderar jag Sonetter och versberättelser, övers. Martin Tegen)