Pluggdags

av averin

Satan vad timmarna redan hunnit springa iväg denna lördags förmiddag. Klockan är redan elva och jag har inte börjat plugga ännu. Har ju en tenta att göra klart och onödigt dra ut på den. Detta är så typiskt mig och tentor. När jag väl har kommit igång och haft en bra dag (igår) med att skriva så blir alltid dagen efter skitslö för jag ändå vet att jag kommer hinna klart. Dock kan jag ju hinna klart tidigare och därmed kunna skriva bättre, men näe då så tänker inte en långvarig student längre, utan ens hjärna har lagt sig i en s.k. ”skriv så det duger” mode typ.

Låt mig förklara vad jag menar med det där udda uttrycket. När man som ny student på universitetet hade tentor, sina första hemtentor då. För hemtentor och salstentor är helt olika på alla sätt och vis egentligen. Då började man direkt att skriva, man kämpade som en galning för att man skulle bli klar i god tid och kunna finslipa den så den blev perfekt. Nu efter en himla massa år och en himla massa tentor har man en annan inställning. Den är mer att man skriver och skriver och skriver och i huvudet efter första dagen får man ”SHIT, jag kommer skriva för mycket”. Och sedan sitter man där med för mycket skrivet och det mest är rappakalja. Till slut blir det att man skriver så det duger enbart för man orkar inte lägga ner för mycket energi på alla tentor.

Detta skulle nog de som läser till ingenjörer hålla med om som har massa tentor och många på en gång. De delar upp sin energi på tentorna och de som de kan mindre får lite mer, allt så de ska klara allting. Dock vanligt man skippar en tenta om man har många på en gång, för att just klara de resterande. I slutändan spelar det faktiskt ingen roll om du fick enbart godkänt eller en guldstjärna i kanten. När ”verkliga” livet startar så är din examen det viktigaste.

Nej dags att ge sig in i Shakespeare djungeln nu och försöker få in all den material som jag vill få med, tror dock inte det kommer att gå men jag kommer allt att försöka in i det sista.

